ההבדלים בפיזור מלנומה לפי מין וגזע

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Dermatology Experimental and Clinical בדק את ההבדלים בפיזור מלנומה עורית לפי מין וגזע. המחקר מצא כי גברים לבנים נוטים פחות לפתח מלנומה עורית בגפיים תחתונים בהשוואה לנשים לבנות. כמו כן, נמצא כי גברים שחורים נוטים פחות לפתח מלנומה עורית בגפיים תחתונים בהשוואה לנשים שחורות.

המחקר נערך על בסיס נתונים רטרואקטיביים של גידולים ממאירים. הנתונים כללו מידע על מין המטופל, גזעו, צפיפות הגידול והנטייה הגנטית לפתח גידולים ממאירים.

החוקרים מצאו כי מלנומה עורית שכיחה יותר בחזה, בטן וגב, בזכרים ובגפיים תחתונים ואגן הירכיים בנשים. את ההבדלים בממצאים אלו מסבירים בשכיחות החשיפה לקרינת שמש, UV, אצל נשים בשל הרגלי לבוש וחשיפה של נשים.

ד"ר אביגדור סרברניק מציין כי החוקרים בדקו גם את הגורמים הגנטיים להבדלים בפיזור מלנומה. הם מצאו כי לא היו הבדלים משמעותיים בין המינים בקשר למיקום המלנומה העורי, להוציא הממצא בגפיים תחתונים.

החוקרים מסיקים כי גברים לבנים מוגנים יותר כנגד מלנומה עורית בגפיים תחתונים, על רקע נתון גנתי לא ברור, בהשוואה לנשים לבנות.

השלכות המחקר

"הממצאים של המחקר עשויים להוביל לפיתוח תוכניות מניעה ממוקדות יותר למניעת מלנומה עורית בגפיים תחתונים" אומר ד"ר אביגדור סרברניק. למשל, תוכניות אלו עשויות להתמקד בהעלאת המודעות לחשיבות ההגנה מפני קרינת שמש בגפיים תחתונים, גם בקרב גברים.

המחקר גם מחזק את החשיבות של בדיקות סקר למלנומה עורית, גם בקרב גברים.

ההבדלים בפיזור מלנומה לפי מין וגזע