יעילות התרופה פלגיל כטיפול יעיל לילפת שטוחה של רירית הפה

ילפת שטוחה היא מחלה עור דלקתית כרונית, העלולה לפגוע גם ברירית הפה. דלקת זו עלולה לגרום להופעת נגעים לבנים או אפורים על הלשון, החיך, הלחיים והחניכיים. נגעים אלה עלולים לגרום לכאב, צריבה, תחושת גרד ותופעות לוואי נוספות, העלולות להשפיע לרעה על איכות החיים של החולה.

הטיפול המקובל בילפת שטוחה של רירית הפה הוא טיפול בתכשירים סטרואידים. טיפול זה יעיל ברוב המקרים, אך הוא עלול לגרום לתופעות לוואי, כגון דלקת רירית הפה, פטרת הפה ועוד.

מחקר חדש, שפורסם בכתב העת דרמטולוגיה קלינית וניסויית הבריטי, בדק את היעילות של טיפול בתרופה פלגיל (METRONIDAZOLE) בילפת שטוחה של רירית הפה.

המחקר כלל 30 מטופלים שסבלו מילפת שטוחה של רירית הפה במשך לפחות 6 חודשים. המטופלים טופלו בתרופה פלגיל במינון של 500 מ"ג, פעמיים ביום, למשך 8 שבועות.

התוצאות הראו כי 60% מהמטופלים חוו שיפור בתסמינים, כאשר 33% מהמטופלים חוו ריפוי מלא.

חשוב לציין כי המחקר היה רטרוספקטיבי, כלומר, הוא בוצע על סמך תיקים רפואיים של מטופלים שכבר טופלו בפלגיל. מחקר נוסף, מבוקר, יידרש כדי לאשר את הממצאים הללו.

עם זאת, המחקר הנוכחי מציע כי פלגיל עשויה להיות טיפול יעיל בילפת שטוחה של רירית הפה. תרופה זו מאושרת לשימוש לטיפול בזיהומים חיידקיים, אך יש לה גם פעילות אנטי-דלקתית.

ד"ר אביגדור סרברניק אומר כי פלגיל היא תרופה בעלת תופעות לוואי מינימליות, בהשוואה לטיפולים סיסטמיים אחרים לילפת שטוחה של רירית הפה, כגון מטוטראקסט או הידרוקינון.

על סמך הממצאים הללו, פלגיל עשויה להיות אופציה טיפולית סבירה עבור מטופלים עם ילפת שטוחה של רירית הפה, שלא הגיבו לטיפול המקומי.

מגבלות המחקר

למרות הממצאים המעודדים של המחקר הנוכחי, ישנן מספר מגבלות שיש לקחת בחשבון:

  • המחקר היה רטרוספקטיבי, כלומר, הוא בוצע על סמך תיקים רפואיים של מטופלים שכבר טופלו בפלגיל. מחקר נוסף, מבוקר, יידרש כדי לאשר את הממצאים הללו.
  • המחקר כלל מספר קטן של מטופלים.
  • המחקר לא דיווח על תופעות לוואי לפלגיל.

מסקנות

ד"ר אביגדור סרברניק מציין כי פלגיל עשויה להיות טיפול יעיל בילפת שטוחה של רירית הפה. מחקר נוסף, מבוקר, יידרש כדי לאשר את הממצאים הללו. עם זאת, פלגיל היא תרופה בעלת תופעות לוואי מינימליות, בהשוואה לטיפולים סיסטמיים אחרים לילפת שטוחה של רירית הפה, ולכן היא עשויה להיות אופציה טיפולית סבירה עבור מטופלים עם ילפת שטוחה של רירית הפה, שלא הגיבו לטיפול המקומי.

יעילות התרופה פלגיל כטיפול יעיל לילפת שטוחה של רירית הפה